DWADZIEŚCIA PREMIER TEATRALNYCH SEZONU 2019/20 O KTÓRYCH U NAS PRZECZYTACIE

DWADZIEŚCIA PREMIER TEATRALNYCH SEZONU 2019/20 O KTÓRYCH U NAS PRZECZYTACIE

Podsumowując sezon teatralny 2018/19 pisałem, że był przeciętnym doznaniem artystycznym. Z wielką nadzieją nadszedł wrzesień i sceny krajowe prezentują swoje plany na kolejne miesiące. Co zobaczyć, gdzie się wybrać, co może okazać się wydarzeniem? Doradzamy i sprawdzamy. Nas tam zapewne nie zabraknie!

Jakie spektakle warto zobaczyć w sezonie 2019/2020?

1/ Capri – wyspa uciekinierów, reż. Krystian Lupa, Teatr Powszechny im. Z. Hübnera w Warszawie, premiera: październik 2019.

Jedna z najbardziej wyczekiwanych premier sezonu. Pierwotnie planowana na czerwiec 2019, zakończyła się pokazami work in progres. Czym jest wyspa – schronieniem, azylem, niebezpieczeństwem? W jaką krainę prawdy zabierze nas największy mag polskiej sceny? Odpowiedzi już za miesiąc. Więcej na temat spektaklu tutaj.

2/ Leśni. Apokryf, na podstawie opowiadań Tadeusza Różewicza, reż. Marta Streker, Teatr Polski we Wrocławiu, premiera: październik 2019.

Czterdzieści lat od premiery Do piachu Tadeusza Różewicza w reżyserii Tadeusza Łomnickiego w Teatrze na Woli w Warszawie, spektaklu który wywołał wielkie polemiki wokół interpretacji polskiego bohaterstwa i odwagi partyzanckiej, próby spojrzenia na pole walki i ludzkiej doli podjęła się Marta Streker. To młoda reżyserka, asystentka i drugi reżyser przy Dziadach w reżyserii Michała Zadary. Spektakl – nadzieja na odbudowę, po degradacji artystycznej, wrocławskiej sceny.

3/ Królowa. Freddie Mercury – jestem legendą, reż. Piotr Sieklucki, Teatr im. A. Fredry, Gniezno, premiera: październik 2019.

Był film o ikonie popkultury i liderze zespołu Queen, czas na spektakl teatralny. Tekst przygotowuje Maria Spiss, konsultantka artystyczna gnieźnieńskiej sceny. Więcej na temat spektaklu znajdziecie tutaj.

4/ Historia przemocy, reż. Ewelina Marciniak, Teatr im. Fredry, Gniezno, premiera: październik 2019.

Po sezonie przerwy powraca na polską scenę Ewelina Marciniak. Odważna i buntownicza inscenizatorka bierze na warsztat autobiograficzny tekst Edouarda Louisa, młodego francuskiego pisarza, w którym przypadkowe spotkanie dwojga mężczyzn przeradza się w dramatyczną historię.

5/ Aida, reż. Wojciech Kępczyński, Teatr Muzyczny Roma, Warszawa, premiera: październik 2019.

Któż nie zna Aidy? Bohaterka opery Giuseppe Verdiego, tym razem w innej, zjawiskowej odsłonie musicalu duetu Tim Rice i Elton John. Produkcja oryginalnej inscenizacji Disney Theatrical Productions.

6/ Wesele, reż. Wojtek Klemm, Teatr im. Szaniawskiego, Wałbrzych, premiera: listopad 2019.

Z okazji 55-lecia wałbrzyskiej sceny premiera dramatu Stanisława Wyspiańskiego. Miesiąc po wyborach parlamentarnych w naszym kraju, cóż zobaczymy w zwierciadle katalogu postaci bronowickiej chaty? Więcej na temat spektaklu Wesele tutaj

7/ Dziady, reż. Janusz Wiśniewski, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Warszawa, premiera: listopad 2019.

W latach sześćdziesiątych XX wieku na deskach szacownej sceny przy Karasia z utworem Adama Mickiewicza mierzyli się Krystyna Skuszanka i Jerzy Krasowski, w innym Teatrze Polskim – we Wrocławiu kilka lat temu, utwór bez skrótów przygotował w genialnej inscenizacji Michał Zadara. Czym zaskoczy Janusz Wiśniewski? Wiadomo, że w obsadzie ponad pięćdziesiąt osób od nestorów do młodzieży aktorskiej.

8/ Matka Joanna od Aniołów, reż. Jan Klata, Nowy Teatr, Warszawa, premiera: listopad 2019.

Powrót Jana Klaty do Warszawy, który mierzy się z utworem Jarosława Iwaszkiewicza i legendą filmu Jerzego Kawalerowicza. Kilkanaście lat temu opolska inscenizacja Marka Fiedora okazała się wielkim artystycznym triumfem. Porównania nieuniknione.

9/ Joanna d’Arc na stosie, reż. Monika Strzępka, Opera Krakowska, Kraków, premiera: grudzień 2019.

Oratorium sceniczne Artura Honeggera z librettem Paula Claudela w interpretacji jednej z najciekawszych reżyserek teatralnych, która debiutuje na deskach opery.

10/ Serotonina, reż. Paweł Miśkiewicz, Studio teatrgaleria, Warszawa, premiera: grudzień 2019.

Ostatnia, przebojowa powieść Michela Houellebecqa, jednocześnie najbardziej mroczna i rozpaczliwa w dorobku autora. Gorzka opowieść o upadku zachodniej kultury. W roli głównej: Marcin Czarnik.

11/ Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią, reż. Marcin Liber, Teatr im. A. Fredry, Gniezno, premiera: styczeń 2020.

Tekstami staropolskimi powraca do Gniezna Marcin Liber. Czy tak jak Kazimierz Dejmek dostrzeże prawdę o współczesności w klasycznych utworach wydobywając z nich krotochwilny śmiech z nas samych?

12/ Wiosenna bujność traw, reż. Michał Siegoczyński, Teatr im. S. Żeromskiego, Kielce, premiera: luty 2020.

Teatr w Polsce często sięga po historie filmowe. W tym przypadku będzie podobnie. Melodramat według scenariusza Williama Inge o miłości chłopaka z wyższych sfer do nieodpowiedniej dziewczyny to idealna propozycja na dzień zakochanych.

13/ Gargantua i Pantagruel, reż. Jakub Skrzywanek, Teatr im. W. Horzycy, Toruń, premiera: luty 2020.

Jeden z najciekawszych inscenizatorów młodego pokolenia, reżyser Mein Kampf zrealizowanego w poprzednim sezonie w warszawskim Teatrze Powszechnym, sięga po inspiracje z utworu Francoisa Rabelaisa aby ukazać rolę błazna w dobie współczesnych mediów społecznościowych.

14/ Halka, reż. Mariusz Treliński, Teatr Wielki-Opera Narodowa, Warszawa, premiera: luty 2020.

Zwieńczenie roku Moniuszkowskiego. W partii Jontka – Piotr Beczała. Jak donosi Sławomir Pietras: Jontek ma być kelnerem, Halka sprzątaczką hotelową, a Janusz klientem instytucji. Warto!

15/ Kapitan Żbik i żółty saturator, reż. Wojciech Kościelniak, Teatr Syrena, Warszawa, premiera: luty 2020.

Mistrz musicalu ponownie w Warszawie! Wojciech Kościelniak po brawurowym Śpiewaku jazzbandu w Teatrze Żydowskim, przygotuje w Syrenie komiksową opowieść o demonie zła, który pojawia się w Warszawie. Dobra zabawa gwarantowana!

16/ Złe wychowanie, reż. Wiktor Rubin, Teatr im. A. Fredry, Gniezno, premiera: marzec 2020.

Kolejna zapowiedź gnieźnieńskiej sceny. Autorski projekt tandemu Wiktor Rubin-Jolanta Janiczak.

17/ Kariera Nikodema Dyzmy, reż. Piotr Ratajczak, Teatr im. W. Horzycy, Toruń, premiera: marzec 2020.

Niezapomnianym Nikodemem Dyzmą z serialu telewizyjnego był Roman Wilhelmi, Nikosiem Dyzmą z ekranu kinowego – Cezary Pazura. Wiecznie aktualny temat karierowicza i przypadkowego szczęściarza, który trafia do politycznej elity. Ku przestrodze i chyba o rzeczywistości kręgu władzy w każdym czasie.

18/ Ocalisz życie, może swoje własne, reż. Remigiusz Brzyk, Teatr im. S. Żeromskiego, Kielce, premiera: kwiecień 2020.

Spektakl na podstawie opowiadań Flannery O’Connor, amerykańskiej powieściopisarki i nowelistki. W swojej twórczości opisywała rzeczywistość amerykańskiego południa – przerysowanych bohaterów, nastrojowy klimat, problemy rasowe i wiary.

19/ Bulwar zachodzącego słońca, reż. Jacek Mikołajczyk, Opera Nova, Bydgoszcz, premiera: kwiecień 2020.

Inauguracji Bydgoskiego Festiwalu Operowego w roku 2020 będzie towarzyszyła premiera musicalu najważniejszego twórcy tego stylu scenicznego – Andrew Lloyda Webera. Reżyseruje dyrektor warszawskiej Syreny, za pulpitem dyrygenckim Krzysztof Herdzin. To będzie hit!

20/ Burza, reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa, premiera: maj 2020.

Teatr przy Marszałkowskiej powraca do utworu Williama Shakespeare. Kilkanaście lat temu na tej scenie powstał jeden z najważniejszych spektakli Krzysztofa Warlikowskiego będący osobistą interpretacją dramatu. Tym razem sięga po niego dyrektor sceny. Wyzwanie i oczekiwanie.

Już nie możemy się doczekać nadchodzącego sezonu! Nasze propozycje to nie tylko premiery w teatrach dramatycznych, ale również muzycznych. Różnorodność – to zachęta do odwiedzenia polskich scen, bowiem gorące premiery planują teatry w całym kraju. To cieszy! Zmieniają się wektory i pola aktywności teatralnej, to znaczy że żyje nasz teatr! Do zobaczenia na widowni!

                                                                                                                                                            [Benjamin Paschalski]



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *